Bezpieczniej nie będzie

2011-08-090

W związku z kolejnym wypadkiem drogowym, który miał miejsce 27 lipca br., na drodze wojewódzkiej nr 426, pomiędzy Zalesiem Śląskim a Sławięcicami, zapytaliśmy Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu o aktualny stan bezpieczeństwa w miejscach gdzie występują betonowe przepusty oraz strome zbocza.

W w/w wypadku drogowym młody kierowca forda zjechał z drogi i uderzył w betonowy przepust; przeżył, ale z ciężkimi obrażeniami trafił do szpitala. W ubiegłym roku w podobnym wypadku zginął mieszkaniec naszej miejscowości. Zwróciliśmy się więc do ZDW w Opolu o wyjaśnienie w sprawie, dlaczego w miejscach gdzie występują przepusty oraz w ich pobliżu, nie zostały zamontowane bariery energochłonne, które potrafią w skuteczny sposób zmniejszyć intensywność uderzenia oraz uniemożliwić kierowcy zjechanie w dół rowu. Zwróciliśmy również uwagę, że chodzi nam o zminimalizowanie skutków takich wypadków a nie dochodzenia ich przyczyn. Większość takich wypadków kończy się tragicznie a ilość takich przepustów wodnych w okolicy Zalesia Śląskiego jest spora.

na wszystkich drogach wojewódzkich bariery ustawiane są zgodnie z wymogami obowiązujących przepisów oraz stosownie do potrzeb. Powyższe dotyczy także odcinka opisywanej drogi. Wg stanu na dzień dzisiejszy nie przewiduje się ustawienia barier w miejscu zaistniałego wypadku. Przyczyną opisywanego wypadku drogowego nie był brak barier, lecz błąd kierowcy (niedostosowanie prędkości do warunków ruchu) – odpowiedział nam pan Wojciech Otto z ZDW w Opolu.

Widzimy więc, że stanowisko zarządcy drogi jest jednoznaczne. Oczywiście zgadzamy się z opinią ZDW w Opolu, że przyczyny wypadku wynikają często z winy kierowcy oraz z jakże popularnego stwierdzenia jakim jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, ale uważamy, że nie jest to argument aby nie stosować rozwiązań, dzięki którym możemy zmniejszyć lub całkiem wyeliminować tragiczne skutki wypadków w takich miejscach.

Dodaj komentarz